środa, 23 listopada 2016

"Domek" Klemens Kalicki

Wydawnictwo: Rebel
Wiek graczy: 7 +
Ilość graczy: 2 - 4
Rok wydania: 2016
Czas rozgrywki: 30 min.
Do kupienia: TaniaKsiążka
Cena: 79,96 zł




Na polskim rynku dostępne są najróżniejsze gry planszowe, które mimo wszechobecnych gier komputerowych cieszą się niesłabnącą popularnością. Ten fakt w sumie nie dziwi gdyż obecne gry planszowe to nie tylko plansza do gry, kilka pionków i kostka w zestawie. Współczesne gry zaskakują pomysłowością twórcy, oryginalnością i nietuzinkowym wyglądem. Właśnie taka jest jedna z nowszych na rynku gier pt. "Domek". Sam tytuł w tym przypadku może okazać się odrobinę mylący gdyż nasuwa myśl iż mamy do czynienia z typową grą dla dzieci. Według mnie jest to naprawdę fajny przykład gry rodzinnej, przy której świetnie będą bawić się zarówno dzieci jak i rodzice.

W kartonowym pudełku znalazłam następujące elementy gry:
4 plansze Domku
10 żetonów wyposażenia
1 tor dobierania kart
60 kart pomieszczeń
48 kart dodatków
4 płytki pomocy
1 znacznik pierwszego gracza
notes do zliczania punktów
obszerna instrukcja gry


Mechanizm i zasady gry są ogólnie proste do opanowania. Aby jednak swobodnie zapamiętać wszystkie trzeba zagrać kilka-kilkanaście razy, jest ich bowiem dość sporo. Każdy gracz otrzymuje planszę swojego domku i kolejno wybiera po dwie karty z toru dobierania kart. Następnie karty te układamy na swoich planszach i staramy się stworzyć pomieszczenia. Każde punktowane jest inaczej. Poza typowymi pomieszczeniami (sypialnia, pokój, kuchnia, salon, garderoba, spiżarnia, sauna, pokój gier, pralnia, składzik, garaż, gabinet, biblioteka, pokój dziecięcy, warsztat, piwniczka na wino, łazienka) otrzymujemy punkty również za dach, za posiadane żetony wyposażenia oraz bonusy za funkcjonalność naszego domku. Rozgrywka prowadzona jest przez 12 rund. Po tym czasie każdy gracz ma zapełnione swoje plansze pomieszczeń, powinien zgromadzić materiały na dach, najlepiej w jednym kolorze, oraz dodatki do wyposażenia domu więc można podliczyć zdobyte punkty.

Każda kolejna rozgrywka jest zupełnie inna od poprzedniej. Gdy już opanujemy zasady zaczynamy prowadzić rozgrywki bardziej strategiczne. Możemy próbować planować choć właściwie nie jesteśmy w stanie przewidzieć tego jakie karty pojawią się za chwilę na torze więc zaplanować można najbliższy ruch, dwa, nic na zapas. Przyda się więc też odrobina szczęścia. Dzięki temu gra jest bardzo emocjonująca, nieustannie wymaga od gracza logicznego myślenia, koncentracji, spostrzegawczości i szybkiego podejmowania decyzji. Zawsze jest też wesoło i można spędzić przy niej przyjemnie wolny czas całą rodziną. Zauważyłam, że moja córka często przy wyborze kart kieruje się własnymi upodobaniami a nie możliwością zdobycia większej liczby punktów. Cieszę się, że wiedząc o tym potrafi też zagrać dla przyjemności i że nie tylko wygrana jest dla niej najważniejsza a sama przyjemność gry.

Dużym plusem gry jest jej solidne wykonanie. Każdy element jest trwały a przy tym bardzo fajna jest też sama grafika. Wydawca adresuje ją już do dzieci siedmioletnich i myślę, że jest to odpowiedni wiek aby spróbować zagrać w tę właśnie grę. Ze względu na tematykę gra spodoba się zarówno dziewczynkom jak i chłopcom. Rozgrywka toczy się szybko i płynnie, nawet z dziećmi i naprawdę nie ma tu miejsca na nudę czy jakiekolwiek przestoje. Zaletą według mnie jest też to, że plansze są duże, karty mieszczą się na  nich bez problemu, nic nie trzeba ściskać i upychać.

Myślę, że warto jest zagrać w tę grę, warto znaleźć czas i usiąść przy niej całą rodziną. Dobra zabawa i mnóstwo radości gwarantowane. Gra będzie też świetnym pomysłem na prezent mikołajkowy dla dziecka i okazją aby jak najczęściej spędzać czas całą rodziną. Polecam ;)









Brak komentarzy: