niedziela, 5 października 2014

"Egzamin łowiecki bez stresów" Piotr Gawin



Wydawnictwo: Bellona

Rok wydania: 2014

Format: 145 x 235 mm

Oprawa: miękka

Liczba stron: 296

Cena: 29,60 zł


Łowiectwo to typowo męskie hobby. A, że zakorzenione jest w mojej rodzinie już od kilku pokoleń chcąc nie chcąc i mnie również ten temat zaabsorbował. Troszkę z ciekawości, troszkę z chęci pochwalenia się nowo zdobytą wiedzą postanowiłam sięgnąć po książkę „Egzamin łowiecki bez stresu”.
Na kartach tej niepozornej lektury znalazłam sporo informacji niezbędnych każdemu przyszłemu adeptowi łowiectwa jak i obecnym myśliwym. Na wstępie czytelnik dowiaduje się jak właściwie zostać myśliwym, na czym polega staż kandydacki, jakie szkolenia musi przejść każdy kandydat i jaki w konsekwencji czeka go egzamin a składa się on aż z trzech części: pisemnego testu wyboru, egzaminu ustnego oraz sprawdzianu strzeleckiego. Autor charakteryzuje przy tym ogólnie 24 gatunki zwierzyny tzw. grubej. Dalej czytelnik dowiaduje się jak otrzymać pozwolenie na broń i jakie w związku z tym  warunki należy spełnić a podpowiem, że procedura taka trwa dość długo.
Myśliwi jak wiadomo zrzeszają się w kołach łowieckich więc i na ten temat w książce znajdziemy kilka słów. Ciekawy wydał mi się też rozdział poświęcony aspektowi finansowemu jaki wiąże się z tymże hobby. Warto jest mieć to bowiem na uwadze jeszcze zanim rozpoczniemy staż. Autor podpowiada na koniec jakie przepisy prawne obowiązują każdego myśliwego i jakie są ich źródła czyli akty prawne. Ważne jest wszak etyczne podejście do myślistwa, które ma przecież tak wspaniałą i długoletnią tradycję i zwyczaje.
Jeśli chodzi o dział drugi to są to pytania testowe czyli z odpowiedziami do wyboru (A, B, C). Jest on rozpatrywany w kilku kategoriach tj. wiedza ogólna, broń myśliwska, język łowiecki, kynologia, przepisy prawne, statut PZL oraz etyka, tradycja i zwyczaje łowieckie. Już na końcu znalazłam bardzo pomocny i praktyczny, liczący kilkadziesiąt haseł, słowniczek terminologii łowieckiej.
Ogólnie książka bardzo mnie wciągnęła. Dla zainteresowanych tematem jest ciekawą i konkretną publikacją nakreślającą dość wyraziście myślistwo w całej jego okazałości. Jest też dobrym sposobem na naukę dla kandydatów na myśliwych. Tym, którzy nimi już zostali posłuży raczej jako ściąga, przypominając ulotne z czasem wiadomości.
Autor jasno ale też i zwięźle opisuje każde z wymienionych zagadnień. Myślę więc, że jeżeli kogoś zainteresuje temat będzie miał pewność, że chce sięgnąć po bardziej szczegółową literaturę i uzupełnić wiedzę. Jak dla mnie prezentowana publikacja jest w zupełności satysfakcjonująca.
Pamiętajmy, że nie ma jednolitych testów łowieckich obejmujących cały kraj dlatego to jakie pytania czekają nas na egzaminie może okazać się zagadką. Myślę jednak, że prawdziwego pasjonata i pilnego stażysty nikt z kwitkiem nie odprawi. Choć w opanowaniu stresu na pewno pomoże omawiana lektura.
Moja ocena 8/10 


Brak komentarzy: